Bijelojaje.hr Blog Auto Moto Sustav protiv blokiranja kotača za motocikle
Sustav protiv blokiranja kotača za motocikle

Sustav protiv blokiranja kotača za motocikle

Koji motocikli imaju ABS?

Takozvani sustav protiv blokiranja kotača, ili skraćeno ABS, nudi znatno povećanu zaštitu od nezgoda u eksplozivnim situacijama. Ova tehnologija, koja dolazi iz automobilske industrije, sprječava blokiranje kotača prilikom naglog kočenja, čime pomaže u održavanju manevriranja i spriječava moguće prevrtanje. Zahvaljujući visokoj učinkovitosti, ovaj sustav sada se prenosi i na motocikle, što je sasvim logično jer prevrtanje može imati kobne posljedice, posebno za vozače ovih vozila. U početku samo kao dodatna oprema, sada kao dodatak, a zatim kao obavezan od siječnja 2016., ABS je dostupan za većinu modela uz nadoplatu. No, kako nema svaki kupac na raspolaganju milijune dolara, potrebno je razmisliti koji se motocikli mogu kupiti s ovim kočionim nosačem u cjenovnom rangu od oko 4000 eura. Ispod ćete pronaći popis uobičajenih modela.

Povijest razvoja modernog ABS-a

ABS ima dugu i zanimljivu povijest razvoja koja datira iz ranog 19. stoljeća. Godine 1903. Francuz Paul Hallot prijavio je patent za regulator sile kočenja za željeznička vozila koji je u to vrijeme bio revolucionaran. Tijekom vremena Paul Hallot je kontinuirano razvijao princip regulatora sile kočenja i testirao ga je u drugim područjima primjene kao što je zrakoplovstvo.

Međutim, proći će još nekoliko desetljeća prije nego što je tehnologija bila dovoljno zrela da se može proizvoditi za masovno tržište. Prvi automobil s modernim AB sustavom bio je Jensen-FF iz 1966. koji je bio opremljen Dunlop-Maxaret ABS-om. Vozilo je moglo impresionirati maksimalnom aktivnom sigurnošću vožnje za to vrijeme, tako da su nedugo zatim drugi proizvođači na tržište doveli vozila s ABS-om. Zahvaljujući jasnoj sigurnosnoj prednosti AB sustava, ova se inovativna tehnologija uspjela etablirati u osobnim automobilima u prvim godinama.

Međutim, situacija za motocikle bila je potpuno drugačija do 2016. ABS nudi visoku razinu sigurnosti, posebno na motociklima. Za stabilnost u vožnji od temeljne je važnosti da se kotači ne blokiraju tijekom kočenja u nuždi i time ne utječu negativno na stabilnost motocikla. Dana 1. siječnja 2017. stupila je na snagu obvezujuća uredba EU koja zahtijeva da svi novoregistrirani motocikli s izlaznom snagom većom od 11 kW i zapreminom većom od 125 cm³ moraju biti standardno opremljeni AB sustavom.

Povijest i distribucija sustava protiv blokiranja kotača za motocikle

Modeli BMW K-100 bili su prvi modeli s opcijskim ABS-om.

Prvi na svijetu ABS za motocikle javnosti je 1985. predstavila britanska tvrtka Lucas Girling. Prvi serijski proizvođač AB sustava za motocikle bila je grupacija FTE automotive sa sjedištem u Ebernu u Donjoj Franačkoj, koja je u to vrijeme još uvijek bila podružnica tvrtke FAG Kugelfischer. ABS za motocikle debitirao je 1988. godine. Ponuđen je kao opcija na modelima BMW K-100 i koštao je oko 2000 DM dodatno. Japanski proizvođač motocikala na vlastitom AB sustavu radi od sredine 1980-ih, a javnosti ga je predstavio u veljači 1990. godine.

FJ 1200 bio je prvi Yamahin motocikl 1991. koji je bio opremljen japanskim ABS-om, koji je bio karakteriziran manjim korakom kočenja od FTE sustava. Sljedećih godina na tržište dolazi sve više i više modela motocikala različitih proizvođača s ABS-om. Tako je Honda na tržište donijela ST 1100 Pan European iz 1992. s AB sustavom. Od 1993. ABS je dostupan kao opcija za nove BMW-ove boksere s 4 ventila uz nadoplatu. Veliki proboj AB tehnologije u motociklima najavljen je 2004. godine, kada se Honda obvezala ponuditi svaki novi model motocikla preko 250 ccm s opcijskim ABS-om od 2010. Danas asortiman motocikala opremljenih ABS-om uključuje više od 300 modela različitih proizvođača.

Kako radi ABS

Način rada modernog ABS-a temelji se na vrlo jednostavnom principu. Korištenjem visokoučinkovitog indukcijskog senzora koji je montiran na perforirani ili nazubljeni disk, brzina kotača se mjeri na svakom kotaču. Ako sustav detektira prijeteću blokadu kotača, ABS automatski smanjuje kočioni tlak dok se kotači ponovno ne počnu kotrljati. Smanjenje kočionog tlaka postiže se povećanjem volumena, koje se provodi izravno u modulatoru. Nakon što se kotači ponovno počnu kotrljati, sustav ponovno povećava kočioni tlak, započinjući novi kontrolni proces.

Promjene hidrauličkog tlaka ostvaruju se pomoću klipova ili ventila. Srce svakog AB sustava je središnja upravljačka jedinica koja upravlja opsežnom obradom signala i može obraditi do 3000 impulsa u sekundi. Moderni AB sustavi opremljeni su nizom različitih funkcija koje osiguravaju ispravno funkcioniranje sustava. Na primjer, samoprovjere se provode kada se ABS uključi nakon prekoračenja navedene minimalne brzine. Dijagnosticirane pogreške pohranjuju se u bazu podataka kako bi se olakšalo rješavanje problema tijekom popravka i održavanja. Djelovanje ABS-a možete osjetiti kroz slabije pulsiranje ručice ručne ili nožne kočnice. Međutim, kod novijih modela to se više ne primjećuje.

Različiti sustavi

Tijekom godina ustalili su se različiti AB sustavi, tako da se danas sustavi razlikuju ovisno o proizvođaču. Kontrola hidrauličkog tlaka regulirana je pomoću elektronički upravljanih solenoidnih ventila (Ducati, BMW) ili putem tzv. klipnog sustava (Honda). Različiti sustavi se značajno razlikuju jedni od drugih, tako da ne samo frekvencija upravljanja, već i kvaliteta upravljanja uvelike variraju ovisno o sustavu.

U prvoj generaciji ABS-a za motocikle (ABS 1), hidraulika se kontrolirala najviše 7 puta u sekundi. Međutim, moderni sustavi imaju frekvenciju regulacije do 15 kontrolnih procesa u sekundi, što ih čini mnogo sigurnijima i pouzdanijima od starijih sustava. Najpoznatiji sustavi koji se i danas koriste u raznim motociklima su:

CBS-ABS je razvila Honda.

Jednostruki ABS – Jednostruki sustav protiv blokiranja kotača prvi je ABS koji se koristi na motociklima. Prvi prototip ovog sustava razvio je Lucas Girling 1985. godine. Mehanički hidraulički sustav koristio je jednostavan sustav opružne mase koji je centrifugalnom silom detektirao nadolazeću blokadu kotača, pri čemu se smanjenje pritiska kočnice reguliralo preko ventila. Danas su dostupni pojedinačni sustavi šeste generacije koji se koriste u trenutnim modelima motocikala različitih proizvođača.

CBS-ABS – CBS-ABS je razvila Honda i koristi se u raznim Honda modelima od 1996. S ovim sustavom oba kotača su uvijek zakočena. Nije važno rukujete li samo jednom ili obje ručice kočnice. Godine 2009. uveden je CBS-ABS (Combined Sports) koji je posebno prilagođen zahtjevima i potrebama supersportaša.

Integralni ABS – Integralni ABS je razvio BMW i nudi se u dvije različite verzije od 2001. godine. U djelomično integralnoj verziji, nožna kočnica koči samo stražnji kotač, dok poluga ručne kočnice koči oba kotača.

Ograničenja ABS-a

Sustav protiv blokiranja kotača koji se koristi na modernim motociklima dizajniran je za održavanje stabilnosti vozila tijekom pravocrtnog naglog kočenja. Suvremeni sustavi od 3. generacije pa nadalje mogu donekle osigurati stabilnost vozila u zavojima. ABS koji je u potpunosti sposoban za skretanje još uvijek je u razvoju. Sustav koji najviše obećava, a čija je namjena omogućiti određenu razinu sposobnosti prolaska kroz zavoje, u Boschu je u testnoj fazi. Međutim, Bosch u ovom kontekstu ne govori o “ABS-u u zavojima”, jer se mogu pojaviti situacije u kojima sustav ne pomaže.

To je zbog činjenice da fizički i sistemski problemi ostaju tijekom kočenja u zavoju. Trebali biste biti oprezni sa starijim sustavima protiv blokiranja kotača jer nemaju zaštitu od prevrtanja. Na primjer, s 2. generacijom ABS-a, relativno visoka kontrola proklizavanja do 30 posto može imati negativne posljedice i, u ekstremnim slučajevima, dovesti do prevrtanja ako je površina ceste neprianjajuća. Postoje i neki problemi s novijim sustavima koji su posebno vidljivi u vožnji valovitim cestama ili nizbrdicama.

Motocikli s ABS-om

Nova EU regulativa značit će više motocikala s ABS-om.

Iako se ABS na motociklima nikada nije uspio etablirati u prošlosti u usporedbi sa AB sustavima u automobilima, sada je sastavni dio svakog modernog motocikla. To je prvenstveno zahvaljujući obvezujućoj EU uredbi koja je stupila na snagu 1. siječnja 2017. Od 1. siječnja 2017. niti jedan motocikl koji ne zadovolji novu homologaciju neće se smjeti registrirati u EU. Svi motocikli od 125 cc moraju imati najnoviju generaciju AB sustava i biti opremljeni ugrađenom dijagnostikom da bi bili odobreni.

Jeftini motocikli s ABS-om

Honda CBF 600: Ovaj Hondin bestseler prilagođen početnicima s četverotaktnim motorom i snagom od 78 KS impresionira svojom dobrom upravljivošću, visokom fleksibilnošću i atraktivnim izgledom.

Touratech F 650: Ovaj modificirani model, temeljen na BMW-u F 650, vizualno podsjeća na motorcross i stoga je također dizajniran i prikladan za relije u pustinji. Sa svojim jednocilindričnim četverotaktnim motorom od 60 KS i obujmom od 652 cc, Touratech je također dizajniran za cestovnu upotrebu.

Kawasaki ER-6n/f: Ovaj japanski četverocilindrični motor sa 72 KS i obujmom od 650 ccm dostupan je za prodaju u dvije različite verzije: prva kao varijanta s cilindarom (ER-6f), a zatim kao varijanta bez fermentacije (Er-6n). Izuzetno sportski dizajn svakako privlači pažnju svakog ljubitelja motocikala, ali ovaj graciozan izgled donekle prikriva činjenicu da je šasija premekana.

Kawasaki Versys: Ovaj model iste marke može se opisati kao mlađi brat ER-6: standardno opremljen istim motorom, Versys ima samo 64 KS (8 KS manje), što je, međutim, zbog veće snage nizak raspon performansi i visokokvalitetna opružna baza nadoknađuju to. Ove značajke te praktičan i precizan dizajn čine ovaj Kawasaki savršenim vozilom za sportske kopnene rute.

Suzuki Bandit 650/S: Ovaj moćni “runabout” iz Suzukija vozaču nudi pune 82 konjske snage i maksimalnu brzinu do 200 km/h unatoč prilično zdepastom izgledu. Zahvaljujući ovoj opremi i poboljšanoj zaštiti od vjetra, Suzuki Bandit idealno je vozilo za duža i brza putovanja autocestom, a uz podesivu visinu sjedala mogu ga koristiti čak i visoki vozači.

Zaključak

Sustav protiv blokiranja kotača za motocikle također je vrlo koristan jer značajno smanjuje rizik od nesreća i osigurava sigurnije iskustvo vožnje. Ova je tehnologija već standardno dostupna u mnogim vozilima, uključujući i ona nižeg cjenovnog razreda.

Ul. Buzinski krči 1, 10000 Zagreb
Zaprati nas!

Radno vrijeme

Ponedjeljak – Petak: 08:00-20:00

Subota: 09:00-17:00

Kontakt brojevi

+385952018509

+385952018510

+385952018511

Nedjelja i blagdani: 09:00-17:00

Kontakt brojevi

+385952018512

© 2024 Bijelojaje.hr - Sva prava pridržana.